
Literatura – Juliusz Słowacki, Kordian
W akcie II dramatu romantycznego Słowackiego główny bohater podróżuje po Europie, próbując znaleźć sens swojego życia. Przeżycia, których doświadcza, uświadamiają mu, że rzeczywistość jest zupełnie inna, niż sobie wyobrażał. Kordian odwiedza m.in. Londyn, Dover, Włochy i Watykan. Zdaje sobie sprawę, że wielu ludzi jest zdominowanych przez chęć zdobycia pieniędzy, że literatura przedstawia błędny obraz rzeczywistości i że papież nie wspiera polskich dążeń niepodległościowych. Ostatecznie bohater chce poświęcić się dla dobra swojego narodu.
Literatura – Juliusz Verne, W osiemdziesiąt dni dookoła świata
Fileas Fogg, słynny angielski dżentelmen, postanawia zmierzyć się z wyzwaniem, jakim jest objechanie kuli ziemskiej w ciągu 80 dni. Dzięki swojej inteligencji i roztropności oraz dostępnym mu środkom komunikacji, udaje mu się pokonać kolejne mili i poznać różne kultury i ludzi. Jego historia pokazuje, jak wiele można osiągnąć, kiedy człowiek jest zdeterminowany i umiejętnie wykorzystuje swój rozum.
Literatura – Jonathan Swift, Podróże Guliwera
W opowieści o głównym bohaterze, który przeżywa rozmaite dziwne lub niebezpieczne przygody, odwiedza rozmaite krainy i spotyka ciekawych ludzi, autor ukazuje elementy ironii i satyry. Opis poznawanych przez niego miejsc wskazuje na krytyczny obraz cywilizacji XVIII wieku.
Literatura – Antoine de Saint-Exupéry, Mały Książę
W baśni „Mały Książę” podróż bohatera przedstawiona jest nie tylko jako przemierzanie kosmosu, ale także jako poszukiwanie odpowiedzi na pytania egzystencjalne. Poprzez odwiedzanie różnych planet i spotkanie rozmaitych ludzi, Mały Książę próbuje zrozumieć sens życia, poznać wartość uczuć i zdefiniować istotę miłości i przyjaźni.
Film – Rejs, reż. Marek Piwowski
