Pieta

Pieta to obraz lub rzeźba przedstawiające Marię ze zmarłym Chrystusem na kolanach. Jednym z najpopularniejszych przedstawień piety jest rzeźba autorstwa Michała Anioła (tzw. Pieta watykańska). Powstałe w latach 1498-1500 dzieło wykonane zostało z marmuru. Ukazuje ono postać Maryi trzymającej bezwładne ciało Syna na kolanach. Twarz Matki wyraża głęboki smutek, a przymknięte powieki i pochylona lekko głowa świadczą o wielkim cierpieniu. Lewa dłoń Maryi jest otwarta, układa się jakby w geście pytania lub bezradności. Jezus natomiast spoczywa na kolanach Matki. Widać ślady gwoździ na dłoniach i na stopach. Kompozycja rzeźby jest statyczna, sprawia wrażenie uroczystej – bo i chwila uwieczniona w marmurze jest szczególna.

Michał Anioł pod koniec swojego życia stworzył ostatnią z czterech rzeźb ukazujących Maryję z Jezusem zdjętym z krzyża: Pietę Rondanini. Niektórzy uważają to dzieło za niedokończone. Jego wygląd daleko odbiega od typowych ujęć tego motywu, ponadto bardzo różni się od innych dzieł artysty. Postać Maryi ukazana jest w postawie stojącej, tak jakby właśnie przyjmowała ciało zmarłego Chrystusa. Zasłonięta jest ponadto prawie w całości postacią Jezusa. Sylwetki Matki i Syna są jedynie ogólnie zarysowane, można odnieść wrażenie, że Michał Anioł uzyskał podstawowy kształt ciała, mając w zamierzeniu dopracowanie zwłaszcza górnej części dzieła. Rzeźba jest smukła, statyczna – i podobnie jak większość dzieł ukazujących ten motyw – wyraża smutek, a jednocześnie skłania do refleksji na temat ofiary, jaką złożył Chrystus za ludzi.

  • (F) Kadr z filmu Pasja (USA 2004), reż. Mel Gibson

W filmie Pasja w reżyserii Mela Gibsona odtworzone zostały ostatnie godziny życia Jezusa – od modlitwy w Ogrójcu do śmierci na krzyżu i zmartwychwstania. Realizm wydarzeń mających miejsce podczas drogi krzyżowej podkreślony został poprzez naturalistyczne obrazy tortur, jakim żołnierze poddawali Chrystusa. W filmie pojawiają się kadry ukazujące Maryję trzymającą Syna tuż po zdjęciu z krzyża. Również tutaj możemy mówić o piecie – czyli o artystycznym wizerunku Maryi ze zmarłym Jezusem. Obok Matki nad ciałem pochyla się święty Jan i Maria Magdalena. Pod koniec ujęcia Maryja kieruje wzrok w stronę widza – tak jakby chciała powiedzieć, że wszystko, co przecierpiał Jej Syn, stało się dla człowieka, dla nas.

Pasja_kadr